Skip to main content

Leden VVBI aan ronde tafel tijdens voorjaarsbijeenkomst

Welke biometrische systemen wekken hoge verwachtingen?

Ontwikkelingen

  • Irisherkenning: nieuwe systemen bieden meer gebruikersgemak en herkenning op grotere afstand.
  • Aderpatroonherkenning in vinger en hand: deze systemen worden sneller en nauwkeuriger.
  • Gezichtsherkenning: 3D-herkenning biedt een derde dimensie en daarmee een grotere nauwkeurigheid.
  • Vingerafdrukherkenning: nieuwe sensoren geven betere resultaten ook onder moeilijke omstandigheden en bij slecht leesbare vingers.

Toepassingen

Bij kleinschalige toepassingen zijn er geen grote belemmeringen meer om biometrie toe te passen. Bij grootschalige toepassingen zijn gebruikersgemak en privacy nog belangrijke aandachtspunten. Toepassing is hier alleen succesvol in combinatie met een ID-kaart.

Biometrische registratie

De belangrijkste conclusie was dat een goede biometrische registratie (enrolment) essentieel is, onafhankelijk welk systeem gekozen wordt.

Toename ID-fraude, hoe schiet biometrie te hulp?

Toenemende identiteitsfraude vraagt om een betere verificatie van elektronische identiteiten. Met de publicatie van de nota Identiteitsfraude "Slim voorkomen, vlot herstellen" zoekt de overheid de publiek private samenwerking en verwacht terecht dat biometrie een deel van de oplossing wordt.

Doorgaande ontwikkeling van elektronische dienstverlening en massaal gebruik van consumentenelektronica met biometrie (stem, gezicht en vinger) leidt ertoe, dat het biometrie als vanzelfsprekend gebruikt gaat worden voor het verbeteren van identiteitsverificatie en het bestrijden van identiteitsfraude. Iedereen krijgt te maken met biometrie.

De discussie over elektronische identiteiten mist nu nog deskundigen die de brug weten te slaan naar biometrie en de aanwezige biometrie deskundigen blijken de inhaalslag te maken op het gebied van eID.

VVBI-leden geven aan dat aandacht nodig is voor standaardisatie, heldere uitleg over wat biometrie biedt en wat de beperkingen zijn. Duidelijk werd dat onkunde over biometrie zal leiden tot dure blunders bij grootschalige toepassingen.

Mobiele biometrie, een omwenteling in identificatie?

Deze groep ging op weg met als centrale vraag in hoeverre mobiele biometrie voor een paradigmashift gaat zorgen. Uiteindelijk ging de discussie meer over persoonsgebonden informatie bij de overheid, over privacy-aspecten en welke rol biometrie daarbij kan spelen.

Aanleiding daarvoor was de ophanden invoering van mobiele biometrie bij de politie en in de vreemdelingenketen. Het gaat om apparaten, die als cover om een smartphone worden gebruikt. Hiermee zijn de gegevens van persoonsdocumenten uit te lezen, biometrische kenmerken op te nemen en zo, op straat, in het OV en bij evenementen, identiteiten te verifiëren. Tegelijkertijd maakt de overheid grote stappen als het gaat om het koppelen van allerhande databases, die voor politiemensen online, op straat, beschikbaar komen.

Voorbeelden van deze ontwikkelingen zijn het eID project, en de diverse uitbreidingen van "Mijn Overheid", waardoor burgers het beheer over hun ID bewijzen kunnen gaan voeren. (CheckID, StopID, etc.).

Enkele aanwezigen schrokken ervan, hoe ver deze ontwikkelingen inmiddels gaan en vroegen zich af of de inlogprocedures niet moeten worden versterkt, bij voorbeeld met behulp van biometrie. Biometrie dus in de rol van Privacy Enhancing Technology (PET).

Interessante bemerkingen

  • Veel mensen dragen hun DigID-codes over aan anderen. Biometrie zou kunnen helpen dat te voorkomen.
  • Moet ook niet gevraagd worden van functionarissen die registers raadplegen dat zij zich met biometrie autoriseren? Om zeker te weten dat alleen bevoegden de registers raadplegen.
  • Enrolment speelt een hoofdrol, als het om kwaliteit van biometrie gaat.
  • Multi-factor authenticatie is een must voor een betrouwbare biometrie.
  • De smartphone gaat inderdaad een steeds centralere rol spelen. Dat gaat wel zwaardere eisen stellen aan de betrouwbaarheid. Het huidige vertrouwen in de smartphone is gebaseerd op groot vertrouwen in de veiligheid van het mobiele netwerk. Security issues daarin zijn dan niet te accepteren.
  • Centrale opslag van gegevens bij de overheid en wantrouwen bij de burgers staan op gespannen voet met elkaar.
  • Er is altijd veel verzet geweest tegen een centrale rol van het paspoort voor authenticatie bij een verscheidenheid van toepassingen. Het paspoort zou daardoor te kwetsbaar worden. Lopen we niet het risico, dat zoiets met het eID stelsel nu weer gaat gebeuren?

En als iets duidelijk werd uit de discussies en de voorjaarsbijeenkomst, dan was dit het grote belang, dat burgers zich realiseren, wat al de ontwikkelingen betekenen. Hier ligt mogelijk een taak voor de VVBI.